Grundstødning

​​En grundstødning kan have alvorlige konsekvenser for eksempel ved mødet med et stenrev, som kan ende med forlis. Handles der rigtigt, er grundstødning dog i de fleste tilfælde ufarligt. ​

Grundstødning er noget, mange sejlere frygter. For hvad skal du egentlig gøre, hvis uheldet er ude?

Sådan gør du, hvis du støder på grund på sejlturen:

1. Det allerførste, du skal gøre, er at stoppe op, tage det roligt, og skaffe dig overblik over situationen.

Det gør du ved at stille dig selv følgende spørgsmål:​

  • Er nogen kommet til skade?
  • Er der skader på båden?
  • Trænger der vand ind? – Løft bundplader og tæpper og tjek om der kommer vand ind.
  • Er der gået hul på brændstoftanke og dermed fare for forurening?

Du må ikke begynde at udsende uberettigede nødmeldinger som for eksempel røde nødblus. Som udgangspunkt er en grundstødning ikke en nødsituation, som berettiger til brug af nødmeldinger.

Du må til gengæld gerne bruge disse opmærksomhedssignaler:

Hvide eller grønne håndblus eller raketter, Pan Pan / Urgency, viften med en tovende.

Udvikler det sig til en nødsituation, hvor der fare for besætningens liv, må du gerne anvende nødsignaler som for eksempel de røde blus, May Day, Distress og opkald til 112.

2. Læg en plan for fritagning fra grunden, ved at stille dig selv de her spørgsmål:

  • Hvilken vej kom du ind på grunden? – Er det bedst at bakke ud? Og i hvilken retning?
  • Er du på en sandbanke eller på en stengrund?
  • Hvad er bådens position?
  • Hvilket vej kommer vinden fra? Kan du ved brug af sejl trække dig fri af grunden?
  • Kan båden lettes for vægt? Tøm vandtanke, flyt bagage/udrustning, besætning eller andet over i en eventuel gummibåd.
  • Kan båden krænges? – Sæt eventuelt en person på bommen af en sejlbåd eller hele besætning på hækken for at lette forenden af båden.
  • Kan båden trækkes fri ved at udlægge et anker foran eller bag båden fra en jolle eller med hjælp fra en svømmer med ankeret på en redningskrans? – Brug for eksempel et spil til at trække i ankerlinen.

3. Få båden fri eller tilkald assistance.

  • Hvis der ikke trænger vand ind nogen steder eller på anden måde er fare for besætningen eller miljøet, kan man forsøge at tage båden fri af grunden.
  • Hvis der kommer vand ind eller besætningen er i fare, kan du kontakte bjergningsassistance eller Lyngby Radio på VHF kanal 16.
  • Hjælp til bjergning kan koste honorar til bjergeren. Det er derfor en god idé at huske at aftale dette inden accept af bjergningen.
  • Hjælp i en redningsaktion af mandskabet fra de offentlige myndigheder er gratis.
  • Hvis du kalder på assistance eller redning, bør du på forhånd have noteret bådens position fra din GPS eller søkort.

Mens du venter på assistance bør alle iføre sig redningsvest og tage varmt tøj på.

Efterspillet

Grundstødning hænger ofte sammen med skader på båden. I den forbindelse kan forsikringsmægler Niels Schiellerup fra ForsikringsMæglerGruppen Danmark informere om, at din kaskoforsikring normalvis dækker de fleste typer af skader på båden. Skaderne kan være på både inventar, skrog, motor, ski​bsjolle, redningsflåde eller gummibåd, når blot de hører til båden. Hvis vragfjernelse er nødvendigt dækker din kaskoforsikring sædvanligvis også det. Det er vigtigt, at du fastsætter værdien for din båd korrekt, så du ikke er underforsikret, og dermed ikke kan få fuld erstatning ved en skade. I tilfældet af, at der sker forurening ved grundstødningen dækker kaskoforsikringen normalt også, når forureningen er pludselig, og sker i direkte sammenhæng med grundstødningen. Hvis du er forsikret gennem den kollektive ansvarsforsikring via Dansk Sejlunion er både vragfjernelse og retshjælp altid dækket af forsikringen.

De bagkloge tip:

Den nemmeste og klogeste løsning er helt at undgå grundstødningen i første omgang. Inden du får brug for ovenstående råd, kan du derfor foretage følgende forholdsregler for at forebygge grundstødning:

  • Mange uheld skyldes overdreven tillid til GPS-navigatorer. Husk at selv den nyeste GPS kan have kort, der er baseret på opmålinger, som kan være over 100 år gamle og med afstandsfejl på op til 100 meter. Derfor skal du sejle med gode sikkerhedsmarginer. Det vil sige, at du skal holde god afstand til stenrev, grunde og andre hindringer.
  • Foretag altid omhyggelig navigation, og vær sikker på, at der er vand nok under kølen.

Følger du disse råd, kan du i langt de fleste tilfælde undgå en decideret grundstødning og de ubehageligheder, som hører sig til.