Sikkerhedsudstyr bør testes jævnligt. Du kan teste din VHF ved at kalde Lyngby Radio på kanal 16. Du kan også aftale med et andet skib at kalde på en af ”lystfartøjs-kanalerne” fx L1 og L2 eller ”interskibs-kanalerne” fx kanal 6, 8, 72 og 77. Overalt i Danmark er det Lyngby Radio, der fungerer som kystradio og alarmeres. I udlandet skal du orientere dig om, hvem der er kystradio, og hvilke arbejdskanaler de bruger. Internationalt foregår nødkommunikation på kanal 16 og proceduren den samme. Nødkommunikationen foregår på engelsk
Forskellige opkald med VHF og DSC
Du kan foretage fem forskellige former for opkald via en VHF/DSC radio. De fire første har hver et særligt signal. Sæt dig i god tid ind i hvordan disse opkald foretages fra din radio
Mayday / DSC Distress Alert Mayday
Mayday / DSC Distress Alert Mayday er nødsignalet, som anvendes, når der er overhængende fare for tab af menneskeliv, og der er behov for øjeblikkelig hjælp. Den efterfølgende kommunikation på kanal 16 kaldes nødtrafik. Under nødtrafikken er det udelukkende involverede skibe og kystradioen, der må benytte kanal 16. Meldingen ”Seelonce Mayday” er en påmindelse til andre om at holde sig helt tavse. Al radio-kommunikation, der sker i forbindelse med nødtrafik, indledes med ordet Mayday udtalt én gang. Når redningsaktionen og nødtrafikken slutter, udsender Lyngby Radio meldingen ”Seelonce Feenee”.
Mayday Relay / DSC Distress Relay Alert Mayday Relay
Mayday Relay / DSC Distress Relay Alert Mayday Relay benyttes af et skib eller en Lyngby Radio til at udsende Mayday på vegne at et andet skib i nød. Fx fordi dette skib ikke selv har VHF rækkevidde nok. Hører du et Mayday, der ikke bliver besvaret af kystradioen eller andre, skal du kvittere den nødstedte og derefter fra din VHF radio videresende oplysningerne i nødkaldet som Mayday Relay på kanal 16. Bemærk at det kun er Lyngby Radio, der må benytte DSC Distress Relay Alert, mens skibe skal sende Mayday Relay på kanal 16.
Pan Pan / DSC Urgency Call Pan Pan
Pan Pan / DSC Urgency Call Pan Pan er ”ilsignalet” (Haster-signal), som kan sendes i alvorlige og faretruende situationer, hvor der dog ikke er fare for tab af menneskeliv. Det kan typisk dreje sig om akut behov for slæbeassistance, lægehjælp eller lignende. Pan Pan kræver lige som Mayday, at ikke involverede er tavse på kanal 16.
Securité / DSC Safety Call Securité
Securité / DSC Safety Call Securité benyttes til sikkerhedsmeldinger. Hvis du fx har set en drivende genstande eller andet, der er til fare for skibstrafikken, kan du benytte opkaldet securité. En sikkerhedsmelding annonceres på kanal 16, mens selve meldingen udsendes på kanal 6. Lyngby Radio skal derefter kontaktes med nærmere oplysninger. Lyngby Radio udsender fast sikkerhedsmeldinger med navigationsadvarsler kl. 01.33 – 05.33 – 09.33 – 13.33 – 17.33 – 21.33. Meldingerne annonceres på kanal 16 og udsendes på områdets arbejdskanal. Du vil også kunne opleve sikkerhedsmeldinger udsendt som DSC Safety Call fra andre skibe, typisk erhvervsfartøjer der behersker DSC professionelt.
Du kan også læse navigationsadvarslerne samt skydeadvarsler og Efterretninger for Søfarende på Søfartsstyrelsens hjemmeside:
Link til nautisk information
De samme oplysninger vises på SejlSikkert appen:
Link til SejlSikkert appen
Rutinekald / DSC Routine Call
Almindelige opkald til andre skibe eller Lyngby Radio kaldes rutinekald (og har ikke et særligt ”signal”). Med VHF kan du kalde et andet skib, du vil i kontakt med, på kanal 16. Her aftaler I, hvilken interskibskanal I vil benytte til selve samtalen. Lyngby Radio kalder du på områdets arbejdskanal. Derefter fortæller de, hvilken kanal I evt. skal forsætte på. Vil du benytte DSC Routine Call til et skib, skal du benytte det pågældende skibs MMSInummer og vælge den kanal, selve samtalen skal foregå på. Lyngby Radio har MSSI nummer 002191000.
Andre muligheder for en livline til land
Priserne på avanceret elektronik til båden er efterhånden nede, hvor fritidsskibe kan deltage ikke mindst når det gælder sikkerheden om bord.
EPIRP og PLB
EPIRB (Emergency Position Indicating Radio Beacon) og PLB (Personal Location Beacon) fungerer næsten ens. Ved aktivering afsendes alarmsignaler til redningscentre via satellitter. Satellitterne kan pejle dig, og en redningsaktion kan straks begynde.
En EPIRB er en relativ stor nødsender, der kan sende nødsignaler i mindst 48 timer. Den anvendes af større lystfartøjer på langfart og af erhvervsskibe. PLB (Personal Location Beacon) er en mindre udgave af en EPIRB og kan fx være i lommen. Den kan sende nødsignaler i mindst 24 timer, hvilket er ideelt til lystbåde i kystnære farvande. Helt suveræn sikkerhed får du, hvis der er GPS i din PLB eller EPIRP, da den udsender din præcise position. En PLB og EPIRP skal kodes med dit MMSI nummer og registreres i Søfartsstyrelsen. (Selvom navnet antyder, at PLB er personlig, registreres den altså med skibets data.) Du skal desuden have et SRC certifikat.
AIS
Med AIS-modtager (Automatic Identification System) kan du se alle erhvervsskibe i området og samtidig se deres kurs, fart og MMSI nummer. Dette giver en øget sikkerhed i trafikerede farvande. Du kan også se de fritidsfartøjer, der har en AIS transponder. En AIS transponder afsender skibets kurs, fart og MMSI nummer. AIS er et krav for erhvervstrafikken og giver en ekstra sikkerhedsfaktor i en fritidsbåd. I dag har ganske mange fritidssejlere en AIS-modtager.
Du kan også se de fritidsfartøjer, der har en AIS transponder. En AIS transponder afsender skibets kurs, fart og MMSI nummer.
AIS er et krav for erhvervstrafikken og giver en ekstra sikkerhedsfaktor i en fritidsbåd. I dag har ganske mange fritidssejlere ligeledes en AIS-modtager.
AIS SART
En AIS SART kan være ganske lille og ligge i redningsvesten, men rækker kun få sømil. En AIS SART er derfor ikke en nødsender. Den benyttes derfor typisk som Mand Over Bord alarm og af fx dykkere. Med en AIS SART (AIS Search and Rescue
Transmitter) om bord kan du sende en alarm til skibe i nærheden om, at du behøver hjælp. Ved aktivering vil der blive vist et nødsignal på skibenes AIS skærme, og de kan omgående komme til assistance. En AIS SART erstatter ikke en EPIRP eller PLB.